Deelnemers
- Renske Janssen, Marcel Odenbach, Nicolaus Schafhausen
Sinds het midden van de jaren 70 heeft Marcel Odenbach (geb. 1953, Keulen) een uitgebreid oeuvre opgebouwd van videotapes, performances, tekeningen en installaties en heeft hiermee naam gemaakt als een van Duitsland's meest belangrijke videokunstenaars.
Odenbachs werk neemt een voorname plaats in binnen het discours over de constructie van het zelf en van het zelf in relatie met historische en culturele representatie. In zijn werk combineert Odenbach video, gevonden filmmateriaal en cineastische verwijzingen die getuigen van een hoogst persoonlijk reactie op zijn recente reizen naar Zuid-Afrika, Kameroen, Rwanda en Ghana. Zijn films zijn ook wel geïnterpreteerd als mozaïeken van het menselijke bestaan, met alle bijbehorende dromen, angsten en verlangens.
Introductie door Renske Janssen / Nicolaus Schafhausen, 5 min.
Männergeschichten 2. Young Guys, 2005, Zweden, DVD, 10 min.
Männergeschichten 2. Young Guys begint met het beeld van een luidende kerkklok. We zien een priester aan het eind van zijn wekelijkse zondagsspeech. Drie jonge mannen in Rock ‘n Roll outfit staan tegen hun auto geleund. “Why do we do this?”, vraagt de een. “You gotta do something don’t you?”, antwoordt de ander. In een volgende scene repareren ze elkaars auto’s en herschikken hun leren jasjes. Männergeschichten 2. Young Guys toont de naoorlogse generatie geplaatst in een tegenwoordige setting, terugblikkend op toen met het nostalgische geluid van een 16 mm projector.
Deutschstunde, 2006, DVD, 7 min.
Met Deutschstunde refereert Odenbach aan de tijd van het nationaal socialisme in Duitsland door jonge mensen een tekst te laten opzeggen met uitspraken van een oudere generatie. Hier verweven persoonlijke herinneringen van de kunstenaar zich met de nationale geschiedenis en stelt hij de vraag naar het begrip “actualiteit” ter discussie.
Marcel Odenbach in gesprek met Nicolaus Schafhausen. 20 min.
Een gesprek over het gebruik van video als een middel om een politiek standpunt over te brengen: wat zijn de ethische en esthetische consequenties van het gebruik van dit medium?
Innere Sicherheit, 2002, DVD, 8:40 min.
Met de titel Innere Sicherheit maakt Odenbach gebruik van een populaire politieke uitspraak. Een korte scene van Eva Braun op een in bloei staande Obersalzberg, gecombineerd met slow motion beelden van een religieuze sekte gefilmd door Odenbach in het centrum van Keulen. De structuur van de video wordt aangegeven door een beeld van een hand die een denneappel laat vallen, een filmisch citaat van het logo van de Scientology beweging. Odenbach eindigt het beeldverloop voordat de denneappel kan ontspruiten en uitgroeien tot een boom, zoals in het originele logo. Odenbach reageert op het wijdverbreide verlangen naar de zekerheden die beelden kunnen vertegenwoordigen door twijfel te zaaien een eenduidige interpretatie onmogelijk te maken. (tekst naar: Astrid Wege).
In still waters crocodiles lurk, 2004, DVD, 31:20 min.
In still waters crocodiles lurk, oorspronkelijk gemaakt als video-installatie, is een verhaal in zeven hoofdstukken over Rwanda na het trauma van de genocide. De film toont de duurzame identiteit van het volk. Haar band met het land houdt stand, ondanks de gruwelijkheden, armoede en tragedies.
Marcel Odenbach in gesprek met Nicolaus Schafhausen. 30 min.
Het gesprek wordt vervolgd.