Wendelien van Oldenborgh
Wendelien van Oldenborgh (1962, NL) ontwikkelt werken waarbij het filmische medium op methodologische wijze wordt ingezet voor producties en als de basistaal voor verschillende vormen van presentatie. Vaak gebruikt ze het format van een publieke filmopname, waarbij ze met deelnemers in verschillende scenarios samenwerkt om een script te produceren en het werk richting de uiteindelijke uitkomst te oriënteren. Recente tentoonstellingen zijn onder andere ‘.As for the future.’ (2017), DAAD gallery Berlijn; ‘Form Left to Night’ (2015), solo in The Showroom London; ‘Beauty and the Right to the Ugly’ (2014) in ‘Confessions of the Imperfect’, Van Abbemuseum, Eindhoven. Van Oldenborgh nam deel aan de School of Kyiv, Kyiv Biennial 2015, de Bienniale van Kochi-Muziris 2014, het Deense Paviljoen in de Biënnale van Venetië 2011, de 4e Moskou Biënnale 2011, de 29e Biënnale van Sao Paulo 2010 en de 11e Biennale van Istanbul 2009, het Oberhausen Short Film Festival 2010, Images festival Toronto 2010 en Berlinale Forum Expanded 2011 en 2013. Andere tentoonstellingen vonden plaats in Tate Liverpool; Generali Foundation, Wenen; het Stedelijk Museum Amsterdam; Museum Sztuki, Lodz; Tranzitdisplay, Praag; Casco, Utrecht; en Muhka in Antwerpen. Ze won de prestigieuze Dr. A.H. Heineken Prijs voor de Kunst in 2014 en is sinds 2015 een lid van de nationale Akademie van Kunsten.