Raed Yassin
Raed Yassin (1979, Beiroet, Libanon) woont en werkt in Beiroet, Libanon en Berlijn, Duitsland. Werkend met video, geluid en visuele kunst, onderzoekt hij zijn persoonlijke geschiedenis en de werking ervan binnen een collectief verhaal, door de lens van de consumentencultuur en massaproductie. Zijn praktijk omvat traditioneel Libanees borduurwerk in zijde, performance, video, installatie, fotografie en keramiek. Vaak verwijst zijn werk naar de blijvende erfenis van de Libanese burgeroorlog (1975-1990), om de vernietiging hiervan op zowel persoonlijk als openbare wijze vast te leggen.
Yassin studeerde in 2003 af aan de theaterafdeling van het Institute of Fine Arts in Beiroet. Recente solotentoonstellingen zijn onder meer: The Future is Nostalgic, Kalfayan Galleries (Athene, 2017); Oktobarski Salon, Belgrade City Museum, (Belgrado, 2014); This is The Time, This Is The Record Of Time, Stedelijk Museum (Amsterdam 2014); Blue Times, Vienna Kunsthalle (Wenen, 2014); In Search of Lost Time, Castrum Peregrini (Amsterdam, 2014); en Whose Gaze Is It Anyway, ICA (London, 2014). Recente groepstentoonstellingen zijn onder meer: Beirut, Beyrut, Bayrut, Beyrouth, Beyrouth, Ystads Konstmuseum (Ystad, 2019); But a Storm is Blowing from Paradise: Contemporary Art of the Middle East and North Africa, Guggenheim Museum (New York, 2016); Unraveled, Beirut Art Center (Beirut, 2016); en White Cube…Literally: On Form and Convention of Display, Gallery Isabelle van den Eynde (Dubai, 2016). Hij ontving de Fidus Prize (2009), de Abraaj Capital Art Prize (2012), de AFAC-grantfor production (2018 en 2010), de YATF-grant for production (2008 & 2012) en de Cultural Resource-grant for production (2008) . Hij is een van de oprichters van Atfal Ahdath, een kunstcollectief in Beiroet.