Patricia Kaersenhout
Patricia Kaersenhout is beeldend kunstenaar, cultureel activist en ‘womanist’. Ze is geboren in Nederland, maar is van Surinaamse afkomst. Kaersenhout onderneemt een artistieke reis waarbij zij onderzoek doet naar de betekenis van onzichtbaarheid als gevolg van de Afrikaanse Diaspora en kolonialisme en dit in verband brengt met haar eigen opvoeding binnen een West-Europese cultuur. Haar werk is ook politiek en roept daarbij vragen op over de Afrikaanse Diaspora en haar relatie met feminisme, seksualiteit, racisme en de geschiedenis van de slavernij. In 2009 nam zij deel aan Wakaman, een uitwisselingsproject tussen kunstenaars van Surinaamse afkomst in Suriname en in West-Europa, wat resulteerde in een publicatie en een tentoonstelling in Fort Zeelandia, Paramaribo. Dat jaar zag ook de verschijning van haar eerste eigen publicatie: Invisible Men, dat 42 werken op papier bevatte, geïnspireerd door het boek Invisible Man van Ralph Ellison.
Sindsdien nam zij deel aan de biënnales van Venetië, Beijing, Australië en Dakar. Haar werk was te zien in tentoonstellingen in Amsterdam, Rotterdam, Paramaribo, New York, Washington DC, Londen, Parijs, Buenos Aires, Singapore, Tokyo, Dakar en Kopenhagen. In 2010 creëerde Kaersenhout een korte film over het Nederlandse volkslied tijdens een residency het Fonds BKVB. De film werd geselecteerd voor het Trinidad and Tobago Film Festival 2012. In 2011/2012 had Kaersenhout een solotentoonstelling bij C&H ArtSpace in Amsterdam, gevolgd door twee exposities in New York. Samen met kunstenaar Jeannette Ehlers kreeg zijn de opdracht om de openingsfilm te maken van het Black Magic Woman Festival 2012.
Deze film is wereldwijd op diverse festivals vertoond. Ook Cinema Zuid vroeg haar een korte film te maken over de politieke betekenis van huidskleur, die in EYE Amsterdam in premiere ging. In 2013 nodigde het Tropenmuseum in Amsterdam haar uit om een artistieke reactie te geven op de tentoonstelling Black & White. Hiervoor vroeg zij de hulp van kunstenaars Jimini Hignett, waarmee ze samen de installatie Handle with Care maakte, een reflectie op gedwongen prostitutie. Samen met Dr. Temi Odemosu initieerde zij vervolgens een expositie over het gekleurde vrouwelijk lichaam, getiteld Possession, waaraan twaalf donkere vrouwelijke kunstenaars deelnamen. Deze tentoonstelling opende in juni 2014 in Kopenhagen. Op het moment werkt zij aan Wonder Women, een project over de eerste black feminist golf in de jaren tachtig in Amsterdam. Het Mondriaan Fonds gaf haar opdracht voor Blueprints for forgotten souls, een onderzoeksproject over een van haar voorouders die ligt begraven in De Oude Kerk in Amsterdam.
Voor meer informatie: www.pkaersenhout.com