Keren Cytter
Keren Cytter (geb. 1977, Israel) is gekend om haar experimentele videowerken die licht werpen op sociale en culturele communicatiecodes. Haar werk is vaak gebaseerd op literaire of cinematografische klassiekers en weerspiegelt tegelijkertijd de invloed van de media. Van daaruit creëert ze haar geheel eigen virtuoze en directe beeldtaal, melodramatisch en droog tegelijk, met het oog op het blootleggen van het “private”.
Haar videowerk werd getoond tijdens solotentoonstellingen bij instituten als de Frankfurter Kunstverein, Kunsthalle Zurich (beiden in 2005), Kunst-Werke Berlin (2006), MUMOK Wenen (2007), Witte de With, Rotterdam (2008) en Le Plateau, Parijs (2009), Kunsthaus Baselland en het Moderna Museet, Stockholm (2010), Kunstverein Munich (2011), Kunsthal Charlottenborg, Kopenhagen (2014), Museum of Contemporary Art, Chicago (2015), Künstlerhaus Halle für Kunst & Medien, Graz (2016) alsook als onderdeel van vele groepstentoonstelling wereldwijd (waaronder Making Worlds door Daniel Birnbaum tijdens de Biënnale van Venetië in 2009, de Lyon en Tel Aviv Biënnales in 2006). Cytter won de Art Basel Baloise Art Statement Award en was in 2009 genomineerd voor de prestigieuze Preis der Nationalgalerie für junge Kunst in Berlin.