NL EN

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide): Dismemberment

In haar nieuwe filminstallatie Dismemberment (2024), presenteert Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) een politieke en sjamanistische allegorie. Haar artistieke werk is toegewijd aan historisch onderzoek en het decentraliseren van het Eurocentrisme. In de film ondergaat een galeriehouder, die Verlichtingsidealen belichaamt, een ‘dismemberment gut’, wat geïnspireerd is op het traditionele Koreaanse genezingsritueel Ssitgim gut*. De film wordt gespeeld door een vrouwelijke cast. Ook de mannelijke rollen worden vertolkt door vrouwelijke acteurs. De galeriehouder, de koloniale en patriarchale figuur genaamd Europa, wordt vertolkt door actrice Susanne Sachsse. Aan de hand van dit personage onderzoekt Sara de koloniale staat van Europa, waarbij zij rituele objecten en kunstwerken met elkaar verbindt. Daarmee bevraagt zij op kritische wijze de grenzen, opgelegd door koloniale narratieven, die kunst en spirituele praktijken van elkaar scheiden.

De installatie nodigt bezoekers uit in een ruimte waar de film en objecten reflecteren op de diepe verstrengeling van kolonialisme met westerse systemen van categorisatie en racialisatie. Het werk reflecteert ook op de historische ervaringen van Aziatische vrouwen, hun moeders en grootmoeders in Europa, benoemt de cycli van geweld waarmee zij te maken hebben gehad en roept op tot verandering. Door middel van visioenen en het maken van liederen herdefinieert Sara de galerieruimte als een plek waar voorouders samenkomen, gesitueerd in het heden en als eerbetoon aan de spirituele wereld, waarmee het ‘Europese Verlichtingsproject’ de banden had verbroken.

*Tijdens het ssitimgut ritueel wordt een persoon spiritueel door de goden uit elkaar gehaald , en dat wat de persoon niet langer dient – bijvoorbeeld hebzucht, arrogantie, geweld of ziekte – wordt door de goden weggenomen, gevolgd door een wedergeboorte.

First Double 1 & 2

Deze solotoonstelling van Sara maakt deel uit van de serie First Double 1 & 2. Die titel is ontleend aan een album van de Zuid-Afrikaanse muzikanten Madala Kunene, Baba Mokoena en Sibusiso Mndaweni. In hun songteksten verbinden zij gebeurtenissen en thema’s met elkaar die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben – zoals een moeder die naar de markt gaat, een vader die een renbaan bezoekt en anti-koloniale verzetsliederen. Op die manier worden er diepere verbanden weergegeven die er bestaan tussen het dagelijks leven en bredere sociaal-politieke thema's. In vijf solotentoonstellingen worden onder de titel First Double 1 & 2 uiteenlopende, maar onderling verbonden onderwerpen verkend, waaronder spirituele technologieën, ontginning van mineralen, landgerelateerde kwesties, queer kosmologieën en het herinneren van historische gebeurtenissen. Behalve van Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) zijn in de serie First Double 1 & 2 solotentoonstellingen te zien van Jabu Arnell, Luana Vitra, Nolan Oswald Dennis en Cihad Caner.

Deelnemers

Curators

Series

Ondersteund door

MONDRIAAN FONDS

 

Verwante items

back