NL EN

Jabu Arnell: Turn off the Lights: Disco Ball #13 A Kind of Black 

Voor zijn aankomende solotentoonstelling in Kunstinstituut Melly maakt Jabu een nieuwe installatie, getiteld Turn off the Lights, Disco Ball #13: A Kind of Black, 2024. Deze installatie zal tijdens de tentoonstellingsperiode groeien vanuit voorgefabriceerde, kant-en-klare en gevonden materialen om uit te monden in een geheel van gemengde expressies. Jabu heeft tijdens zijn carrière verschillende van dergelijke Disco Balls gemaakt, onder andere voor The Studio Museum in New York en Palais de Tokyo in Parijs.

Zijn Disco Balls ontstonden in de context van de historische ‘Disco Demolition Night’ die in 1979 in Chicago plaatsvond. Op deze avond werden duizenden disco-albums vernietigd door aanhangers van honkbalclub Red Sox en fans van rockmuziek. Als voorbode van het vieren van queer, Afro-Amerikaanse en Spaans/Latijns-Amerikaanse, werd disco gezien als een bedreiging voor de status quo en nagestreefd met een mengeling van angst, opwinding, geweld en feest. Voor Jabu functioneert de discobal als een toegangspoort naar fenomenen zoals kwetsbaarheid, schoonheid, ongemakken en glamour, en als een opening om die terreinen te verkennen.

Jabu Arnells oeuvre is gebaseerd op een methode die hij omschrijft als ‘conceptuïtief’. In zijn (vaak tijdelijke) werk verkent hij thema's als performativiteit, kwetsbaarheid en vergankelijkheid. Daarbij maakt hij intuïtief gebruik van materialen en technieken als gevonden voorwerpen, beeldhouwkunst, muziek, licht en collage. Door die op een speelse manier in te zetten legt Jabu onderlinge relaties bloot, zoals duwen en trekken, oorzaak en gevolg, schoonheid en lelijkheid.

Met Disco Ball #13 graaft de kunstenaar dieper in disco als culturele en historische pijler voor queer, Afro-Amerikaanse en Spaans/Latijns-Amerikaanse gemeenschappen, maar ook als pijler in zijn eigen artistieke praktijk. Bovendien stelt het werk vragen over de intuïtieve en etymologische definities en implicaties van verwante vormen. Voor de opening van de tentoonstelling presenteert Jabu ook het begeleidende werk Portrait of [Disco] [Ball] #13. Daarin experimenteert hij met aannames over en reacties op het idee van disco, en op eigenschappen van de discobal.

First Double 1 & 2

Deze solotentoonstelling van Jabu maakt deel uit van de serie First Double 1 & 2. Die titel is ontleend aan een gezamenlijk album van de Zuid-Afrikaanse muzikanten Madala Kunene, Baba Mokoena en Sibusiso Mndaweni. In hun songteksten verbinden zij gebeurtenissen en thema’s met elkaar die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben – zoals een moeder die naar de markt gaat, een vader die een renbaan bezoekt en anti-koloniale verzetsliederen. Op die manier worden er diepere verbanden weergegeven die er bestaan tussen het dagelijks leven en bredere sociaal-politieke thema's. In vijf solotentoonstellingen worden onder de titel First Double 1 & 2 uiteenlopende maar onderling verbonden onderwerpen verkend, waaronder spirituele technologieën, ontginning van mineralen, landgerelateerde kwesties, queer kosmologieën en het herinneren van historische gebeurtenissen. Behalve van Jabu Arnell zijn in de serie First Double 1 & 2 solotentoonstellingen te zien van Cihad Caner, Luana Vitra, Nolan Oswald Dennis en Sara Sejin Chang (Sara van der Heide).

Deelnemers

Curators

Series

Ondersteund door

AMMODO

 

HARTWIG ART PRODUCTION | COLLECTION FUND

Turn off the Lights, Disco Ball #13: A Kind of Black werd geselecteerd door het Commissioning Committee van Hartwig Art Foundation en aangekocht via het Hartwig Art Production | Collection Fund. Vervolgens zal het aan de Nederlandse staat worden gedoneerd en als integraal onderdeel van de nationale Rijkscollectie beschikbaar zijn voor organisaties binnen en buiten Nederland.

Verwante items

back