NL EN

Cihad Caner: (Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972 or guest, host, ghos-ti

Cihad Caner is een kunstenaar die de politieke werking van beelden en de manier waarop beelden en de sociaal-politieke werkelijkheid elkaar beïnvloeden. Cihad komt oorspronkelijk uit Turkije en woont sinds tien jaar in Rotterdam. Hij werkt met video, fotografie, muziek en animatie (motion capture en CGI). Zijn kunst bekritiseert de vaak enkelvoudige verhalen die we tegenkomen in de reguliere media, door aandacht te vragen voor representatie, de werking van taal, marginalisatie en processen van beeldproductie en -verspreiding. In zijn werk komen vaak fictieve personages voor in niet-lineaire, meertalige verhalen, waarin hij humor, absurditeit en poëzie gebruikt als manier om de wereld om ons heen op een alternatieve manier te begrijpen.

In zijn solotentoonstelling onderzoekt Cihad een grotendeels vergeten gebeurtenis uit de Nederlandse geschiedenis: de rellen van 1972 in de Afrikaanderwijk in Rotterdam, waarbij gastarbeiders het doelwit waren. Cihad breidt zijn onderzoek uit naar hoe de wijk werd vernoemd ter nagedachtenis aan de 'Anglo-Boerenoorlog' in Zuid-Afrika en naar de specifieke uitdagingen van gentrificatie waar de wijk vandaag de dag mee te maken heeft. Hoe herinneren we ons gebeurtenissen, hoe vormen subjectieve ervaringen het collectieve geheugen, en welke rol kan herbeleving spelen om het verleden in het heden te brengen? Met film, een installatie met ruimtelijk werk en een plek voor publieke activiteiten onderzoekt Cihad de vloeibaarheid van het geheugen, dat constant blijkt te veranderen. Door de rellen in de Afrikaanderwijk opnieuw te bekijken aan de hand van individuele herinneringen, haalt de kunstenaar verschillende perspectieven naar boven. Daarbij zet hij ‘re-enactment’ (het naspelen van historische gebeurtenissen) in om vergeten verhalen hun plek te laten opeisen. Cihad brengt hiermee de veelzijdigheid van deze historische gebeurtenis in kaart, en laat zien dat het vertellen en opnieuw herinneren van geschiedenis een ingewikkelde opgave is.

First Double 1 & 2

Deze solotentoonstelling van Cihad maakt deel uit van de serie First Double 1 & 2. Die titel is ontleend aan een gezamenlijk album van de Zuid-Afrikaanse muzikanten Madala Kunene, Baba Mokoena en Sibusiso Mndaweni. In hun songteksten verbinden zij gebeurtenissen en thema’s met elkaar die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben – zoals een moeder die naar de markt gaat, een vader die een renbaan bezoekt, en anti-koloniale verzetsliederen. Op die manier worden diepere verbanden weergegeven die er bestaan tussen het dagelijks leven en bredere sociaal-politieke thema's. In vijf solotentoonstellingen worden onder de titel First Double 1 & 2 uiteenlopende maar onderling verbonden onderwerpen verkend, waaronder spirituele technologieën, ontginning van mineralen, landgerelateerde kwesties, queer kosmologieën en het herinneren van historische gebeurtenissen. Behalve van Cihad Caner zijn in de serie First Double 1 & 2 solotentoonstellingen te zien van Jabu Arnell, Luana Vitra, Nolan Oswald Dennis en Sara Sejin Chang (Sara van der Heide).

Deelnemers

Curators

Series

Verwante items

back