Pickup Notes: Liz Johnson Artur, Madiha Sikander en Zara Julius
Pickup Notes is een groepstentoonstelling met werk van Liz Johnson Artur, Madiha Sikander en Zara Julius. De titel verwijst naar noten die voorkomen vóór de eerste downbeat van een muziekstuk. Pickup Notes creëren een gevoel van beweging en anticipatie en worden gebruikt om een toon te zetten in ritmische golven in een muziekstuk.
Liz presenteert een serie van cyanotypie afdrukken uit haar Black Balloon Archive dat ze in een periode van 30 jaar heeft samengesteld. De intieme beelden van Liz, gemaakt in PDA (Public Display of Affection), een cultclub in Zuid-Londen, zijn ontwikkeld van negatieven met behulp van de DIY-cyanotypie (printtechniek). De beelden suggereren spanningen tussen de onzichtbaarheid en hyperzichtbaarheid van lichamen en hun relatie tot fotografische zeggenschap.
Madiha presenteert Majmuā, een groot 'gordijn' gemaakt van kruidnagels, kralen en monofilamenten, bij het eerste zicht (door de vensters die uitkijken op de Witte de Withstraat), verspreidt dit een geur voor het in de ruimte gezien kan worden, eerst in zijn totaliteit, daarna in detail.
en Zara presenteert een video getiteld Maroon Time.
In Zara’s Maroon Time, danst een man genaamd Vusi op het nummer Tembisa (The People), een compositie uit 2002 van de Zuid-Afrikaanse jazzpianist Andile Yenana. Vusi’s meeslepende, geïmproviseerde dansbewegingen vloeien zowel mee met de muziek als dat ze er tegenin gaan. In deze context staat muziek symbool voor tijd (verleden, heden, toekomst), terwijl de verwijzing naar de Marrons* ons uitnodigt na te denken over ontsnapping of vluchtigheid als een manier om mogelijkheden te verkennen binnen de context van voortdurende onderdrukking waarmee mensen in het 'globale zuiden' worden geconfronteerd.
*Een Marron is een lid of afstammeling van voorheen tot slaaf gemaakte Afrikanen die uit gevangenschap zijn ontsnapt om gemeenschappen te vormen in de bergen en bossen.