NL EN

Billy Apple® A History of the Brand

Met veel genoegen kondigt Witte de With de belangwekkende solotentoonstelling aan van Billy Apple®. De tentoonstelling bestaat uit twee delen: A History of the Brand (31 mei – 13 september 2009) en Revealed/Concealed (26 juni – 13 september 2009). Naast de overzichtstentoonstelling presenteert Witte de With een nieuw werk in opdracht in de openbare ruimte en een monografische publicatie in de serie Source Books, getiteld Billy Apple®.

A History of the Brand: 1962 – 2009
Op de derde verdieping van Witte de With worden werken gepresenteerd vanaf het ontstaan van Billy Apple® in 1962, tot heden. Zij tonen een praktijk die steeds vooruit bleek te lopen in de analyse en de toepassing van marketingtechnieken in de kunst.

Lang voor kunstenaars als Gilbert & George het dagelijks leven vermengden met hun kunstpraktijk, en vóór Andy Warhol zichzelf uitriep tot pop art icoon, begon Billy Apple® aan een artistiek project dat sinds vijf decennia zijn praktijk vorm geeft. Zoals Christina Barton schrijft, heeft hij “het grootste deel van zijn carrière gewijd aan het scheppen en verfijnen van zijn “merk”, als een artistieke manoeuvre waarin de grenzen van kunst worden getest, de mechanismen waarmee de kunstenaar tot onderwerp wordt gemaakt worden onderzocht, en de waardesystemen waarin hij en zijn werken ondergedompeld zijn worden blootgelegd.” Het proces van graduele transformatie van individuele kunstenaar tot merk komt tot een hoogtepunt in 2008 toen hij erin slaagde zijn naam als een handelsmerk geregistreerd te krijgen.

Events:

Zaterdag 30 mei
17:00 – 20:00 uur, Opening A History of the Brand
17:00 uur, Paneldiscussie: “The artist has to live like everybody else” (Engelstalig). Met: Billy Apple®, Jan Mot (galerist, Brussel), Olav Velthuis (schrijver, Amsterdam), gemodereerd door Nicolaus Schafhausen (curator, directeur Witte de With).

Donderdag 25 juni
17:00 – 20:00 uur, Opening Revealed/Concealed
17:00 uur: Rondleiding door de tentoonstelling door Christina Barton (Directeur van de Adam Art Gallery, Wellington, NZ) en Wystan Curnow (Professor, Universiteit van Auckland, NZ)
19:00 uur: Billy Apple® in gesprek met David Elliott (Artistieke directeur 17de Sydney Biënnale)

Extra event

11-13 september 2009
‘It’s a new brand world’, een project over kunst en branding voor en door jongeren, parallel aan de finissage van de Billy Apple® tentoonstelling en het festival ‘De Wereld van Witte de With’

Publicatie

Witte de With Publishers brengt na afloop van de tentoonstelling een Source Book uit, getiteld Billy Apple®. Deze Engelstalige publicatie bevat teksten van Christina Barton (Senior Lector in kunstgeschiedenis en directeur van de Adam Art Gallery, beide aan de Victoria universiteit in Wellington), Michelle Menzies (American Field Scholar, promovendus aan de universiteit van Chicago], Bénédicte Ramade (kunstcriticus, L’Oeil, Les Inrocktupibles, Parijs) en William Wood (Assistant Professor, faculteit kunstgeschiedenis, universiteit van British Columbia, Vancouver). Publicatiedatum: september 2009.
Prijs: 10 euro. ISBN: 978-90-73362-89-5

Werk in de openbare ruimte

De tweedelige tentoonstelling verplaatst zich naar de publieke ruimte met twee billboards, die tot stand komen in samenwerking met de Internationale Beelden Collectie. Deze grootschalige ontwerpen van Billy Apple® maakt tot en met 13 september deel uit van het stedelijke landschap van Rotterdam.

Titels en locaties:
The Artist Has To Live Like Everybody Else (c)
Billy Apple®, 1985
locatie: tegenover Centraal Station Rotterdam, hoek Weena en Kruisplein

From the Sculpture International Rotterdam Collection
Billy Apple®, 2009
locatie: hoek Schiedamse Vest en Schilderstraat

Deelnemers

Curators

Ondersteund door

Herenplaats
Laan Irodjojo
Maarsen Groep
Mee Rotterdam
Joost ten Bruggencate and Jeroen Everaert from Mothership
Sculpture International Rotterdam
Creative New Zealand

Verwante items

back