Ondersteund door
Herenplaats
Laan Irodjojo
Maarsen Groep
Mee Rotterdam
Joost ten Bruggencate en Jeroen Everaert van Mothership
Internationale Beelden Collectie, Rotterdam
Creative New Zealand.
Voortbouwend op het eerste deel, A History of the Brand, wordt nu een ander aspect van zijn artistieke praktijk belicht. Billy Apple transformeert in het kader van zijn voortdurende institutionele kritiek de architectuur van de tweede verdieping van Witte de With.
17:00-20:00 uur: Opening
17:00 uur: Rondleiding door de tentoonstelling door Christina Barton (Directeur van de Adam Art Gallery, Wellington, NZ) en Wystan Curnow (Professor, Universiteit van Auckland, NZ)
19:00 uur: Billy Apple® in gesprek met David Elliott (Artistieke directeur 17de Sydney Biënnale)
In 1969 opende Billy Apple® een van de eerste alternatieve kunstruimten in New York: het gelijknamige Apple. In eerste instantie opgezet als een showcase voor eigen werk en werk van anderen, ontwikkelde de ruimte zich tot een belangrijke plek voor experimentele performances en procesgeoriënteerde installaties, conceptuele praktijken die op dat moment niet werden getoond in bestaande kunstinstellingen en galeries. Eén van de voorbeelden van deze praktijken zijn de – in foto’s gedocumenteerde – ‘schoonmaakwerken’ van Apple zelf, acties die hij classificeerde als ‘subtracties’.
In deze context begon Billy Apple® werken te maken die de nadruk legden op hun fysieke omgeving, in de vorm van site-specific installaties, waarin de kenmerken van de architectonische ruimte werden onthuld of benadrukt. Dit type werken ontwikkelde zich tot de reeksCensure, werken waarin Apple die kenmerken van een ruimte die voor hem onacceptabel waren, in rood markeerde, zoals een redacteur met een marker te corrigeren tekstfragmenten markeert. Vervolgens gaf hij de eigenaar van de ruimte de optie de gebreken al dan niet te corrigeren; de rode tekens in takt latend dan wel deze over te schilderen, daarmee de status-quo herstellend.
In Witte de With voert Billy Apple® een grootschalige ‘subtractie’ uit. Hij heeft Witte de With verzocht de keuken en berging op de tweede verdieping te verwijderen, functionele ruimten die in de loop ter tijd door gewenning tot zo goed als onzichtbare elementen zijn geworden. De onthulling van de voorheen verborgen oppervlakten die werden ingenomen door deze twee symmetrische elementen, wordt versterkt doordat de ramen aan de zuidzijde van het pand dicht worden gemaakt, zodat de ruimte nog meer symmetrisch wordt, en de perfecte witte kubus zo veel mogelijk wordt benaderd. Tot slot verordonneerde Apple dat de voorheen afgedekte ramen aan de oostzijde geopend moesten worden, zodat over de hele lengte van de tweede verdieping een as van licht ontstaat.
Nadat alle “gebreken” aldus zijn verholpen, toont Apple in deze verbeterde tentoonstellingsruimte een selectie gerelateerde werken – vanaf de jaren 60 tot heden.
11-13 september 2009
‘It’s a new brand world’, een project over kunst en branding voor en door jongeren, parallel aan de finissage van de Billy Apple® tentoonstelling en het festival ‘De Wereld van Witte de With’
Witte de With Publishers brengt na afloop van de tentoonstelling een Source Book uit, getiteld Billy Apple®. Deze Engelstalige publicatie bevat teksten van Christina Barton (Senior Lector in kunstgeschiedenis en directeur van de Adam Art Gallery, beide aan de Victoria universiteit in Wellington), Michelle Menzies (American Field Scholar, promovendus aan de universiteit van Chicago], Bénédicte Ramade (kunstcriticus, L’Oeil, Les Inrocktupibles, Parijs) en William Wood (Assistant Professor, faculteit kunstgeschiedenis, universiteit van British Columbia, Vancouver). Publicatiedatum: september 2009.
Prijs: 10 euro. ISBN: 978-90-73362-89-5
De tweedelige tentoonstelling verplaatst zich naar de publieke ruimte met twee billboards, die tot stand komen in samenwerking met de Internationale Beelden Collectie. Deze grootschalige ontwerpen van Billy Apple® maken tot en met 13 september deel uit van het stedelijke landschap van Rotterdam.
Titels en locaties:
The Artist Has To Live Like Everybody Else (c)
Billy Apple®, 1985
locatie: tegenover Centraal Station Rotterdam, hoek Weena en Kruisplein
From the Sculpture International Rotterdam Collection
Billy Apple®, 2009
locatie: hoek Schiedamse Vest en Schilderstraat
Herenplaats
Laan Irodjojo
Maarsen Groep
Mee Rotterdam
Joost ten Bruggencate en Jeroen Everaert van Mothership
Internationale Beelden Collectie, Rotterdam
Creative New Zealand.