Fabian Bechtle en Adriana Ramić — Rome Was Built For A Day
Rome Was Built For a Day bekijkt het archief door middel van twee nieuwe werken door kunstenaars Fabian Bechtle en Adriana Ramić. De opdrachten omzeilen chronologisch onderzoek naar de kunstgeschiedenis en tentoonstellingen, en zetten daarentegen de materialen in Witte de Withs archief in om een bijdrage te leveren aan het instituut en zijn digitale kanalen.
Adriana Ramić presenteert een fictieve tentoonstelling die gebaseerd is op Witte de Withs digitale archief van de afgelopen tien jaar. Ieder afzonderlijk werk reageert op een tekst, die is samengesteld door een computerprogramma dat gevoed is met de data van het instituut. Via deze uitwisseling met het machinale-leren wil Ramić onze hang naar menselijke figuren en voorstellingen ondermijnen; ze voert hiervoor bureaucratie tot in het extreme door. Ze maakt het tentoonstellingsproces tot een administratief gebaar aan de hand van documenten die Witte de With vanaf 2006 bewaard heeft. Dit project is onderdeel van een langdurig onderzoek door Adriana Ramić naar de materialisering van kennissystemen.
Vanwege zijn interesse in de creatie van herinneringen heeft Fabian Bechtle al herhaaldelijk gewerkt met archieven. Zijn bijdrage in het kader van WDW25+ biedt een observerend perspectief op het archief van Witte de With. In deze video zien we zowel de uiterlijke opstelling van het archief als de innerlijke transformatie door het werk dat daar plaatsvindt. De beelden ogen als het archief in zijn huidige staat, maar lijken daarnaast ook de toekomst of het verleden te documenteren. Bechtle ziet tijdelijkheid als een mogelijkheid en presenteert het archief als een sculpturaal proces, een tijdelijke topografie of architectuur van de herinnering. De camera glijdt langs de planken, dozen en artikelen om vast te leggen wat wel aanwezig, maar toch onzichtbaar is. De handtekeningen van voorgaande en huidige directeuren van het instituut zetten Witte de Withs artistieke, discursieve en administratieve ontwikkeling in gang. De handtekeningen zijn hier te zien samen met archiefmateriaal, terwijl het verwerken van het archief gestaag doorgaat.
De tentoonstellingsruimte maakt gebruik van een eerdere ingreep in de ruimte. Deze speciale folies op de ramen zijn in eerste instantie geplaatst door adjunct-directeur Paul van Gennip en kunstenaar Pierre Bismuth voor Bismuths solotentoonstelling in 1997. De filters bieden de mogelijkheid naar buiten te kijken, maar beperken de inval van het licht wel zodanig dat een scherpe videoprojectie in de ruimte mogelijk is.
Rome Was Built For A Day is de titel van een nummer van kunstenaar Lawrence Weiner. Het werd uitgebracht op een plaat die Weiner produceerde met Ned Sublette in 1997. Een mp3-versie van dit album is onderdeel van de onderzoeksbestanden van voormalig curator Juan Gaitán in Witte de Withs digitale archief.