KEYNOTE: Tools voor collectief leren
15:00–18:00
Wees welkom tijdens deze feestelijke KEYNOTE waarin we de lancering vieren van Tools voor collectief leren, een publicatie over ons initiatief tot naamsverandering, gepubliceerd door Kunstinstituut Melly en Jap Sam Books. Het programma maakt deel uit van een weekend van festiviteiten met gesprekken, filmvertoningen, performances en een borrel.
Met trots verwelkomen wij onze KEYNOTE-gast Gaëtane Verna, uitvoerend directeur van het Wexner Center for the Arts, voormalig directeur van de Power Plant Contemporary Art Gallery Toronto en een leider in het veld van hedendaagse kunst en onderwijs.
In reactie op de publicatie 'Tools voor collectief leren' zal Verna ingaan op de vraag: "Wat is er nodig om te veranderen?". Dit zal worden gevolgd door een Q&A gemodereerd door Hasna el Maroudi van Lilith Magazine en gastspreker Sarah Robertson van Bristol Beacon, een instelling die ook haar naam veranderde in een meerjarig proces van 2018 tot 2020.
Tijdens de KEYNOTE zullen de deelnemers van ons collectief leren in de praktijk 2022 programma een nieuwe performance opvoeren. Deze is gebaseerd op de tentoonstelling Thuis: een onvoltooid project, die Bianca Casaburi, Lola den Dunnen, Je-Anne Dirksz, Simon Mensger, Seré, Lara Silva Santos, Repelsteeltje, Yoshi So, Karina Villafan en Alma Zijderveldt in april 2022 presenteerde bij Kunstinstituut Melly. Op het programma staat ook een vertoning van de Melly TV-compilatiereeks, gevolgd door een feestelijke bijeenkomst met een lichte maaltijd en versnaperingen.
Tools voor collectief leren is een publicatie die meerdere stemmen en perspectieven samenbrengt die reflecteren op de institutionele trajecten van verandering van ons initiatief tot naamsverandering. De publicatie documenteert de 'collectief leren'-methodologie waarmee we onze naam veranderden van Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst naar Kunstinstituut Melly. Het boek reflecteert op zowel de symbolische als voortdurende transformaties van Kunstinstituut Melly, haar institutionele cultuur, haar publiek en haar voortdurende missie voor sociale verantwoordelijkheid en meerstemmig erfgoed.
Tools voor collectief leren is ontworpen door Julie Peeters, en bevat bijdragen van Teana Boston-Mammah, Tayler Calister, Sofía Hernández Chong Cuy, Callum Dean, Rosa de Graaf, Boutaina Hammana, Michiel Huijben, Wooseok Jang, Stijn Kemper, Alex Klein, Jessy Koeiman, Prem Krishnamurthy, Rolando Vázquez Melken, Yahaira Brito Morfe, Nina Schouten, Alexander Tanazefti, Emily Turner, Aqueene Wilson, Yan Zhihan en Vivian Ziherl.