Deelnemers
- Ina Blom
Het werk komt voort uit een artistieke dialoog tussen Benglis en Robert Morris, waarbij ze videotapes met elkaar uitwisselden en vergelijkbaar met de strategieën van de ‘mail art’ beweging uit de jaren ’60, elkaars correspondentie wijzigden, aanvulden of redigeerden.
In 1973 voltooide Morris de samenwerking met het concluderende werk Exchange, dat een overzicht bood van alle handelingen uit deze videodialoog. Zowel Mumble als Exchange lijken te suggereren dat de unieke relatie die wordt gepresenteerd enkel tot stand is gekomen als resultaat van het medium video. Dit samenwerkingsverband raakt om die reden aan fundamentele vragen over het artistieke medium video als katalysator van sociale interactie. Door het vraagstuk van socialiteit te plaatsen in de kaders van een ontmoeting tussen verschillende picturale conventies en ideeën vanuit de Westerse kunstgeschiedenis en nieuwe op signaal gebaseerde technologieën, geeft het werk van Benglis een nieuwe draai aan de geschiedenis van sociale kunstpraktijken in de jaren ’60 en ’70.
Ina Blom is Associate Professor op de faculteit van Philosophy, Classics, History of Art and Ideas aan de Universiteit van Oslo. Haar onderzoek en docentschap bestrijkt het terrein van modernisme, avant-garde, hedendaagse kunst en esthetica met daarbinnen een focus op mediakunst en media-esthetiek. Als voormalig DJ en muziekcriticus, heeft zij tevens veelvuldig als kunstcriticus en curator gewerkt. Blom was senior curator in de National Museum of Contemporary Art in Oslo (2000), en curator van het Fluxus/Intermedia Archive in het Henie Onstad Art Center in Oslo (1988-93)., waar zij verscheidene tentoonstellingen organiseerde van kunst vanaf de jaren ‘ 60. Ze was redacteur van Samtiden en NU: The Nordic Art Review en publiceert tot op heden in de tijdschriften Frieze, Flash Art, Parkett, Afterall, Texte zur Kunst en PAJ – A Journal of Performace and Art. Een selectie van haar publicaties is: On the Style Site; Art, Sociality and Television Culture (Sternberg Press, New York 2007); How to (not) Answer a Letter, Ray Johnson’s Postal Performance (MIT Press, Oslo/Kassel/Sittard, 2003); Joseph Beuys (Gyldendal, Oslo 2001). In de te verschijnen publicatie Technical Specifications over het werk van Saâdane Afif (WdW Uitgevers, Rotterdam 2009) levert zij een bijdrage in de vorm van een essay.