Cuauhtemoc Médina
Cuauhtémoc Medina is een kunstcriticus, curator en historicus. Hij behaalde een doctoraat in History and Theory of Art aan de Universiteit van Essex in Groot-Brittannië en een bachelor in History aan de Nationale Autonome Universiteit van Mexico. Sinds 1992 werkt hij als full-time onderzoeker aan de Instituto de Investigaciones Estéticas van de Nationale Autonome Universiteit in Mexico. Van 2002 tot 2008 was hij de eerste Associate Curator Art Latin American Collections voor Tate Modern in het Verenigd Koninkrijk. Enkele van zijn projecten zijn de samenstelling van When Faith Moves Mountains (lima, Peru, 2001) van Francis Alÿs, 20 Million Mexicans can´t be wrong (South London Gallery, 2002), en The Age of Discrepancies, Art and Visual Culture in Mexico 1968–1997, (in samenwerking met Olivier Debroise, Pilar García en Alvaro Vazquez, 2007-2008). In 2009 stelde hij Teresa’s Margolles’s project samen, What Else Could We Speak About?, voor het Mexicaanse paviljoen van de Biënnale in Venetië. In 2010 organiseerde hij Contemporary Art Project (PAC) in Murcia, Spanje, met een jaar durende tentoonstelling Cannibal Dominoes, en in samenwerking met Mariana Botey en Helena Chavez publiceerde hij de publicatie The Red Specter. Ook ontwikkelde hij het gelijknamige platform dat de tentoonstelling Critical Fetishes, Residues of the General Economy organiseerde bij C2M IN MADRID, gepresenteerd in 2011 in het City Museum. In 2011 stelde hij een overzichtstentoonstelling samen van Enrique Jezik’s werk, Obstruct, destroy, conceal, voor het MUAC (Contemporary Art University Museum) in Mexico City. In 2012 stelde hij de Manifestia 9 Biennale samen in Genk, Limburg, België, in samenwerking met Katerina Gregos en Dawn Ades.