Chrysanne Stathacos
Chrysanne Stathacos (geb. 1951, V.S.) woont en werkt in Toronto en New York. De in druktechnieken geschoolde Stathacos brengt op verschillende wijzen drukwerk, fotografie, video, en installatie samen waarbij zij vaak participatieve, publieke kunstprojecten creëert. Stathacos richt zich op het maken van nieuwe verbanden tussen culturen, historische periodes, technologieën en milieuproblematiek die de menselijke processen van verandering, hoop, genezing en sterfelijkheid weerspiegelen. Zij heeft meer dan 25 installaties en kunstwerken tentoongesteld in musea, galerieën en publieke ruimtes in Canada, de Verenigde Staten, Europa en Azië, en ontving prijzen van Art Matters, de Japan Foundation, de Canada Council, en de Adolph and Esther Gottlieb Foundation. In 2006 creëerde zij een Rose Mandala ter gelegenheid van Z.H. de Dalai Lama’s eerste Amerikaanse rechtenfaculteit-conferentie getiteld Law, Buddhism and Social Change aan de University of Buffalo. Recent organiseerde zij samen met kunstenares Susan Silas, MOMMY, een coöperatieve kunstblog. Recente publieke kunstwerken zijn The Wish Machine for48*C, Public, Art, Ecology, Khoj and Goethe Institute, Delhi (2008); Natural Wishing voor de DC Commission on the Arts, Washington (2012); en Three Wishing Trees voor de Bundesgartenschau, Koblenz, Duitsland (2011). Belangrijke werken van Stathacos zijn onder andere 1-900 Mirror Mirror (1994), The Wish Machine (1995-2009), The Aura Project (1999 tot heden), en Refuge, a Wish Garden (2002-2011). Solotentoonstellingen waren onder meer Galerie Heike Strelow, Frankfurt (2008); Anderson Gallery, Buffalo (2006); Nature Morte, Delhi (2005); en PS122, New York City (2005).