Saâdane Afif
Saâdane Afif (geb. 1970, Frankrijk) woont en werkt in Berlijn. In zijn ‘post-conceptuele’ werk behandelt hij thema’s als interpretatie, uitwisseling en circulatie. Het werk neemt verschillende vormen aan (performance, voorwerpen, beelden, tekst, posters en werken in neon) met de tentoonstelling als voorwendsel/aanleiding voor de productie of uitvoering ervan. Voor één van zijn doorlopende projecten Lyrics, vraagt hij kunstenaars vrienden, curatoren en critici om een tekst of liedje te schrijven geïnspireerd door zijn kunst, en door dit proces verplaatst hij zijn auteurschap als kunstenaar. Vaak worden deze teksten en uitspraken op muren geplakt als holografische stickers. Afif’s werk is geworteld in muziek: partituren, instrumenten, versterkers, luidsprekers, microfoons en concerten maken deel uit van zijn vocabulaire en media. Andere terugkomende interesses zijn het vergaan van de tijd (schedels, klokken), het zich eigen maken, bewerkingen of herhalingen en het verplaatsen van betekenis en de kritiek van instituten. Een selectie van Afif’s solotentoonstellingen van bevat o.a. Blue Time, Blue Time, Blue Time…, Institut d’art contemporain, Lyon (2013); The Fairytale Recordings, RaebervonStenglin, Zürich (2011); Anthologie de l’humour noir, Prix Marcel Duchamp, Centre Georges Pompidou en Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main (2010/2012); A Lecture, A Recording & A Few Witnesses, OPA, Guadalaja, Mexico (2010); Technical Specifications, Witte de With, Rotterdam (2008). Zijn werk is ook opgenomen in meerdere groepstentoonstellingen, zoals The Present Order is the Disorder of the Future, Museum Kurhaus Kleve, Kleve (2013); Reflecting on Relfection, Galeri Mana, Istanbul (2012); Made in Germany Zwei. Kunstverein, Hannover (2012) en Documenta XII, Kassel (2007).