Akram Zaatari
Akram Zaatari werd in 1966 geboren in Sidon, Libanon. Hij woont en werkt in Beiroet. Zaatari heeft een interdisciplinaire praktijk ontwikkeld waarin hij beurtelings de rol inneemt van beeldenmaker, archivist, curator en kritisch denker. Zijn werk heeft betrekking op de verschillende noties van verlangen, weerstand en geheugen en de productie en circulatie van beelden in oorlogstijd. Zaatari is geïnteresseerd in de naoorlogse situatie van Libanon, met name de rol van tv bij de beeldvorming van territoriale conflicten en oorlogen, en de logica waarvan het religieuze en nationale verzit zich bedient. Naast zijn eigen archiefwerkzaamheden is Akram Zaatari één van de oprichters van de Arab Image Foundation. Deze stichting richt zich op het verzamelen, bestuderen en ontleden van het fotografische erfgoed van het Midden-Oosten, Noord Afrika en de Arabische diaspora.
Onder recente solotentoonstellingen zijn: Akram Zaatari: Against Photography. Annotated History of the Arab Image Foundation, Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) (2017); Double Take: Akram Zaatari and the Arab Image Foundation, National Portrait Gallery, Londen (2017); Tomorrow Everything Will Be Alright, Galpão VB | Associação Cultural Videobrasil, São Paulo (2016); This Day at Ten, Kunsthaus Zürich (2016); The Archaeology of Rumour, British School at Rome (BSR), Rome (2016); Unfolding, Moderna Museet, Stockholm (2015); Akram Zaatari: The End of Time, The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto (2014) en Projects 100: Akram Zaatari, Museum of Modern Art (MoMA), New York (2013). Zaatari nam daarnaast deel aan de volgende biënnales: 14. İstanbul Bienali, Turkije (2015); Yokohama Triennale 2014, Japan; dOCUMENTA (13), Kassel (2013); Libanese paviljoen op de 55e Biënnale van Venetië (2013); Libanese paviljoen op de 52e Biënnale van Venetië (2007); 15th Biennale of Sydney (2006); 6e Gwangju Biënnale (2006); 27a Bienal de São Paulo (2006).