Ondersteund door
AMMODO, Henry Moore Foundation, Mondriaan Fonds, Stichting Jaap Harten Fonds
De tentoonstelling Still Shifting, Mother Field, van kunstenaar Jennifer Tee omvat keramische sculpturen, installaties van textiel, performances en collages die in opdracht zijn gemaakt. Tee werd geboren in Arnhem, Nederland in 1973. Ze woont en werkt in Amsterdam.
Als onderdeel van de solotentoonstelling Still Shifting, Mother Field, bij Kunstinstituut Melly, presenteert de Nederlandse kunstenaar Jennifer Tee een performance die is ontwikkeld samen met de Koreaanse improvisatie-choreograaf en danser Miri Lee. De performances vinden plaats op vooraf geplande vrijdagen en zondagen gedurende de hele tentoonstellingsperiode.
In Jennifer Tee's werk staat haar interesse in de staat die ze "de ziel in limbo" noemt centraal. De ziel in limbo is rusteloos en levend en gevangen in een onbenoemde plek—een conceptuele, mentale, psychologische en fysieke ruimte—op de grens tussen het heden en het mogelijke. Tee onderzoekt ook het hedendaagse leven, met zijn interculturele identiteit en verhalen, zijn instabiliteit en complexiteit, net zoals het potentieel voor het verlies van identiteit, taal en verwantschap met oorspronkelijke culturen. Daarnaast verkent Tee verschillende vormen van ideologische concepten van het leven en hun potentieel voor het creëren van een nieuwe, mooiere en meer bezielde wereld. Met haar werk moedigt ze de overdenking aan van de fragiele verbindingen van het leven, waarbij ze spirituele sferen oproept met actieve materiële experimenten.
Een centraal element van Jennifer Tee's tentoonstelling in Kunstinstituut Melly is haar Tampan Tulip serie. De serie bestaat uit collages gemaakt van geperste tulpenblaadjes, met motieven ontleend aan Tampan weefsels. Deze weefsels zijn te vinden in de regio Lampung in het zuiden van Sumatra, al honderden jaren onderdeel van een belangrijke handelsroute. Het gebied is lange tijd een kruispunt van culturen en artistieke tradities geweest. De vierkant gevormde geweven Tampans werden uitgewisseld tijdens belangrijke overgangsrituelen. De motieven omvatten vaak een schip met menselijke zielen, dieren en plantachtige vormen in beweging naar het hiernamaals: verwijzingen die diasporische verhalen, migratie en de stamboom in verband brengen met genealogie en voorouders.
In opdracht van en geproduceerd door Kunstinstituut Melly, Rotterdam en Wiener Secession, Wenen. De tentoonstelling is in Wenen te zien van 16 september tot 6 november 2022, en in Rotterdam van 20 januari tot 21 mei 2023.
AMMODO, Henry Moore Foundation, Mondriaan Fonds, Stichting Jaap Harten Fonds