NL EN

Call it Sleep

Ieder jaar nodigt Witte de With een gastcurator uit om een tentoonstelling samen te stellen. Ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de cinema, nodigde Witte de With de Belgische televisie-regisseur Jef Cornelis uit. Jef Cornelis (1941, woont in Antwerpen) regisseerde spraakmakende documentaires over beeldende kunst, architectuur en literatuur voor de Dienst Kunstzaken van BRTN. Hij regisseerde de belangrijkste beeldende kunst evenementen van de afgelopen 25 jaar.

Jef Cornelis selecteerde voor Call it Sleep werken van de volgende kunstenaars: Lothar Baumgarten (1944), Rita McBride (1960), Thierry De Cordier (1954), Eugenio Dittborn (1943), James Ensor (1860-1949), Patrick Vanden Eynde (1964), Dianne Hagen (1964), Craigie Horsfield (1949), Henri Jacobs (1957), On Kawara (1933), René Magritte (1898-1967), Reinhard Mucha (1950), Bruce Nauman (1941), Panamarenko (194-0), Michelangelo Pistoletto (1933), Hermann Pitz (1956), Julião Sarmento (19-48), Cindy Sherman (1954), Philippe Van Snick (1946), Tunga (1952), Jan Vercruysse (1948) en Stephen Wilks (1964).

De titel van de tentoonstelling, Call it Sleep, verwijst naar het gebied tussen de slaap en het ontwaken als moment waar angst en pijn verstillen, en geldt voor Cornelis als metafoor voor de autonomie van de kunst. Het idee van het gebied tussen de slaap en het ontwaken was tevens terug te vinden in de manier waarop in Call it Sleep oude en nieuwe kunstwerken met elkaar werden geconfronteerd.

De bekende zin van de Franse schrijver Georges Bataille: “De hartstocht draagt het aureool van de dood”, was een van de vertrekpunten bij de keuze van de werken. Het tweede vertrekpunt voor de keuze van de werken hing hiermee samen: “Wat kunstenaars proberen te vrijwaren is het gebied voorafgaand aan taal, dat lijkt op het gebied van de slaap”, aldus Cornelis.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Call it Sleep werden in zaal De Unie in Rotterdam de documentaires Jan Vercruysse (1990) en Music Box (1993) van Jef Cornelis vertoond.

Call it Sleep werd gedocumenteerd in Cahier #4.

Deelnemers

Curators

back