NL EN

Raja’a Khalid: SS22, FW22/23

De afgelopen jaren heeft Raja’a Khalid het koloniaal afgeleide eco-culturele goederen-netwerk onderzocht dat een grote rol speelt in de hedendaagse wellness-economie. Ze heeft dit gedaan in samenwerking met wellness-beoefenaars, door middel van kunst en olfactieve installaties, performance, en interventies in de sociale platformen die dergelijke ontwikkelingen verspreiden. Met haar werk wil Khalid een zijdelingse, komische maar kritische blik werpen op de huidige commodificatie van dergelijke praktijken. Ze is geboren en getogen in Dubai en houdt zich in haar werk vooral bezig met de Arabische Golfregio en haar verhalen over werk, wellness en goederenverkeer.

Voor 84 STAPPEN presenteert de kunstenaar een nieuwe omgeving die ontworpen is voor publieke activiteiten, die dit aankomende jaar ook hier zullen plaatsvinden. SS22, FW22/23, SS23 bestaat uit beschilderde muren en een nieuw gecreëerd geurkunstwerk. Dit werk is een vervolg op Khalids onderzoek naar trendvoorspellingen binnen de wellness-industrie. De basis voor haar onderzoek wordt gevormd door de trendrapporten die jaarlijks binnen de sector worden gepubliceerd en waarin de kleuren, objecten en beelden worden beschreven die het komende jaar in de mode zullen zijn.

Khalid's analyse van wellness-trendrapporten wordt deels beïnvloed door haar observaties over hoe de staat van rust, samen met de noties van wellness en welzijn, steeds meer worden geprofessionaliseerd. Na verloop van tijd leidt dit tot wat de kunstenaar beschouwt als de "vercommercialisering van het esoterische". Khalid verkent deze ideeën door het gebruik van geur als een vorm van corporate branding die een beroep doet op lichamelijke sensatie en ideeën over gezondheid. SS22, FW22/23 en SS23 bestaan uit geuren, kleuren en licht, en ontvouwen zich per seizoen in verschillende versies.

Vorig jaar werd de ruimte tijdens SS22 geschilderd in de kleur ‘Olive Oil’, voorspeld als een troostende en geruststellende toon in tijden van voorzichtig optimisme. De kunstenaar koppelde hieraan een geur die doet denken aan een bos vol cipressen. Vorig seizoen werd de ruimte opnieuw beschilderd: FW22/23 introduceerde een ‘Honeycomb’ tint, gerelateerd aan een voorspelde houding van positiviteit, verlangen naar luxe, en nadruk op het behoud van de landbouw voor toekomstige generaties.

Voor dit seizoen is de ruimte opnieuw aangepast met SS23 en is de ruimte geschilderd in ‘Digital Lavender’. De kleur is gekozen vanwege de associatie met de mentale gezondheids- en welzijnsrituelen, die velen van ons tijdens de pandemie hebben opgebouwd. De tint gaat vergezeld van een nostalgische zeegeur die inspiratie putte uit vakanties aan zee, blue planet-campagnes en de terugkeer van de cruisevakantie.

Deze opdracht werd mogelijk gemaakt door nauwe samenwerking van de kunstenaar met Air Variable, Californië.

Deelnemers

Curators

Series

Verwante items

back