Wachten op Omar Gatlato
door Natasha Marie Llorens
Llorens, geboren in Marseille, opgeleid in de Verenigde Staten en nu docent in Rotterdam, is een fervent onderzoeker van Noord-Afrikaanse en met name Algerijnse hedendaagse kunst en cultuur. Dit BOOKS-evenement valt samen met Llorens huidige publicatie en tentoonstelling Waiting for Omar Gatlato, momenteel te zien in de Wallach Gallery van de Columbia University in New York. Deze zomer zal de tentoonstelling ook een tournee maken naar Marseille als een gelieerd project van MANIFESTA 2020. Even selectie met teksten van antikoloniale filosofie, iconen uit de Noord-Afrikaanse literatuur en reflecties op koloniale en modernistische architectuur, onderzoekend wat Llorens een staat van ‘instabiel horen’ noemt.
Houria Bouteldja, Whites, Jews, and Us, Semiotext(e) Intervention series no.22, 2017
Frantz Fanon, The Wretched of the Earth, 1961, translated from the French by Constance Farrington, with an introduction by Jean-Paul Sartre, Penguin classics, 2014
Éduoard Glissant, The Poetics of Relation, 1990, translated by Betsy Wing, University of Michigan Press 1997
Jacob Lawrence, The Migration Series, Edited by Leah Dickerman and Elsa Smithgall, MOMA 2017
Ursula K. Le Guin, Dispossessed, 1974, Orion Publishing, 1999
Natasha Marie Llorens, Waiting for Omar Gatlato, A Survey of Contemporary Art from Algeria and Its Diaspora, Sternberg Press, 2019
Samira Negrouche, The Olive Tree’s Jazz and Other Poems, translated by Marilyn Hacker, Pleiades Press, 2020
Jason Oddy, The Revolution Will Be Stopped Halfway, Oscar Niemeyer in Algeria, Columbia Books 2019
Sable Elyse Smith and Cal Siegal, In That Empire, Pacific, 2019
Paul Virilio, Bunker Archeology, 1975, Princeton Architectural Press, 2009
Kateb Yacine, Nedjma,1956, Nederlandse vertaling door Hester Tollenaar, Athenaeum, De Berberbilbiotheek 2013