Monoculturen en rurale denkbeelden
door Wapke Feenstra
THE RURAL, oftewel het landelijke, is niet zomaar een onderwerp - het is een institutionele kritiek op de stedelijke hegemonie en processen van gentrificatie in kunst en cultuur. Het platteland is een ver-af-plaatje geworden en wordt tegenwoordig meer geconsumeerd dan ervaren, wat betekent dat vooronderstellingen en vooroordelen het overnemen en het naar elkaar staren en wijzen is begonnen. Dat is gevaarlijk. Omdat - juist in het rurale - landbouw, mijnbouw en toerisme samenkomen, staat de vorming ervan niet los van ons als consumenten.
Homi K. Bhabha, The Location of Culture, Routledge, 2004
Kathrin Böhm and Wapke Feenstra (Myvillages), eds, The Rural, Whitechapel: Documents of Contemporary Art, Whitechapel Gallery and MIT Press, 2019
Kathrin Böhm, Wapke Feenstra and Antje Schiffers, eds, International Village Show, Jovis Verlag, 2016
Biljana Ciric and Nikiea Yingqian Cai, Active withdrawals: Life and Death of Institutional Critique, Black Dog Publishing, 2016
Wapke Feenstra, Vlassen Broek, Broek Kant, A Schelde Riverscape, Jap Sam Books, 2015
Pietsie Feenstra, Wapke Feenstra, A Photographic Portrait of a Landscape: New Dimensions in Landscape Philosophy, Jap Sam Books, 2012
Wapke Feenstra, Antje Schiffers, eds, Images of Farming, Jap Sam Books, 2011
Francis Fukyama, Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment, Farrar, Straus and Giroux, 2018
Liverpool Biennale 2018, Beautiful World, where are you?, Art Book Ltd, 2018
Mike Pearson, ‘In Comes I’: Performance, Memory and Landscape, University of Exeter Press, 2007
Kateřina Šedá, Batežo Mikilu, Barbora Křivánková, Tereza Matulová, Zastávka, Anglicy, 2014
Carolyn Steel, Hungry City, Vintage Digital, 2013
John Urry and Jonas Larsen, The Tourist Gaze 3.0, SAGE Publications Ltd, 2011
Catherine de Zegher and Mark Wigley, The Activist Drawing, Retracing Situationist Architecture from Constant’s New Babylon to Beyond, The MIT Press, 2001